Stappenplan verkoop woning

Speelt u met de gedachte om uw huis te verkopen, maar heeft u geen idee waar u moet beginnen en hoe een dergelijk traject in zijn werk gaat? Heel begrijpelijk, er komt veel bij kijken. Wij van Team Sanders Makelaars hebben speciaal voor u het traject op papier gezet, zodat u precies weet waar u aan toe bent.

Stappenplan verkoop woning

Onderstaand hebben we alle stappen uitgebreid voor u beschreven.

Stap 1: Waardebepaling van uw woning:

Wanneer wij een nieuwe woning in de verkoop krijgen, wordt er allereerst een naadloze aanpak gemaakt van uw woning. Deze wordt aan de hand van uw wensen aangepast en waar nodig veranderd zodat u de (voor u) perfecte prijs krijgt voor uw woning.

Stap 2: Compleet maken van het dossier:

Wanneer de opdracht akkoord wordt bevonden gaan wij beginnen met het opstellen van het dossier. Dit houdt in dat wij alle nodige gegevens gaan verzamelen zodat er later geen onduidelijkheden optreden. Dit houdt in dat wij van allerlei stappen gaan ondernemen, denk aan het maken van professionele foto/video, maar ook aan het aanmelden in het systeem. Vanaf dat moment start ook de voorbereiding voor de verkoop.

Stap 3: Het verkopen van uw woning:

In de tussentijd gaan wij aan de slag met de daadwerkelijke verkoop van uw woning. Zodra het dossier compleet is gemaakt wordt de tekst gemaakt. Uw woning wordt op een aantrekkelijke manier beschreven. Wanneer u deze tekst goed keurt, kan er begonnen worden met de daadwerkelijke presentatie van uw woning.

Stap 4: Het presenteren van uw woning: 

Nadat de tekst gereed is gemaakt, wordt uw woning aangemeld in Realworks.

Daarna wordt het hele social media proces in gang gezet. Dit houdt in dat uw woning allereerst op Leef Twente en onze social media kanalen wordt verspreid. Daarna zal op de eerstvolgende zaterdag een bord in de tuin gezet worden. Na 4 dagen aandacht te hebben getrokken op onze social media, wordt de woning op onze website geplaatst en een dag later op Funda.nl. Ondertussen wordt u iedere week op de hoogte gehouden van de activiteiten rondom uw woning door een email.

Stap 5: Verkoopproces:

Na ongeveer 7 dagen op social media gestaan te hebben worden de eerste bezichtigingen ingepland in het eerste bezichtigingen blok. Daarna zal het 2e blok 2 dagen later ingepland worden. Na iedere bezichtiging houden wij u op de hoogte van de ontwikkelingen rondom uw woning.

Stap 6: Onderhandeling:

Nadat de bezichtigingen hebben plaats gevonden is het de tijd te onderhandelen. Vaak is het zo dat uit de bezichtigingen verschillende biedingen worden gedaan. Deze worden in kaart gebracht en daarna gaan wij proberen om uw woning voor het juiste bedrag te verkopen. Wanneer beide partijen akkoord gaan, kan de koopakte opgesteld worden.

Stap 7: Het ondertekenen van de koopakte:

Omdat er juridisch veel komt kijken bij de verkoop van uw woning, wordt de koopakte vaak bij ons op kantoor ondertekend. Dit doen wij zodat er een toelichting en uitleg gegeven kan worden over de koopakte.

Stap 8: Eindinspectie en overdracht:

En dan is het tijd voor de laatste afspraak, de notaris. Nadat de koper de notaris heeft aangesteld kan er voorafgaand aan de ondertekening een eindinspectie plaats vinden. Tijdens deze eindinspectie wordt de woning voor het laatst gecontroleerd. Meterstanden worden opgenomen en alle zaken als de CV ketel en de kranen worden gecontroleerd.

En dan is het zo ver… de overdracht! Uw woning wordt bij de notaris overgeschreven en is de verkoop van uw woning officieel afgerond.